nightlight
nightlight

nightlight

اگر «تو» بودی چه می شد؟

     

         اگر« تو» بودی چه می شد؟

     

                                                                                             اثری از : توچف

     

     

         باور کن که چون ستارگان جاوید نیستی.باور کن که چون جویبار در یک راه باریک برای همیشه جاری نمی شوی.باور کن که همیشه،چون من،عاشق نمی مانی.اگر حتی تصور کنی که می خواهم تو را بفریبم که یار من باشی؛به من سخت جور و جفا روا داشته یی.نه هرگز چنین نیست!باور کن که من عاشقت نیستم.تو را هیچ دوست ندارم.براستی هرگز فکر کرده یی که چرا زنان عاشق گل هستند و مردان مایلند باغبانی کنند؟

         مرد گل می پرورد و با زبان بی زبانی می گوید:«جان من عشق پرور است.» و زن این گل را می چیند و عاشقانه بر این دست پرورده ی مرد عشق می ورزد و می گوید:«کار من گل چیدن است.»یعنی که: نهال عشق تو را از ساقه جدا می کنم و در جوانی ستایشش می کنم و در پیری،هنگامی که پ‍‍‍ژمرد؛از پنجره ی اتاقم به زیر پای رهگذران می اندازمش.

                                                      ***

         پس من سزاورم که شما را دوست نداشته باشم.شما نهالی هستید که هنوز به دست ستایشگری از ساقه جدا نشده اید.هنوز جوانید.شادابید.پر از عطر روح پرورید،آکنده از همه ی زیبایی های جاویدانید.هر زمان که قدم در صحر گذارید؛رایحه ی دل نوازتان در آغوش نسیم منزل می گیرد و در کوچه پس کوچه های شهر مست و نالان،داخل خوابگاه جوانان شده و زمزمه می کند که:«بهار آمد.شادی،آمد.طراوت آمد.امید جوانی آمد.»

         آن وقت یکی از این جوانان عاشق پیشه که سری پر شور و دلی بی باک دارد؛سر در پی ات می نهد؛در برابرت زانو زده؛و با حریر کلمات دلنواز و ابر سپید وعده ها،به نحو زیرکانه یی تو را از ساقه می چیند و برای کامیابی از تو دفتر زندگی ات را مه خیال آذین می کند و چون سپیده دمید؛این مه در برابر آفتاب سوزنده بخار شده و از خود یک قطره شبنم باقی می گذارد.

                                                      ***

         آن وقت آن جوان بر بالینت خم می شود و وهمناک در تو می نگرد و با کلمات ملالت بار می گوید:

    -         تو را دوست ندارم! تو زشتی! از من دور شو !

         ‌آن وقت من تو را دوست دارم.چون از غرور خالی شده یی؛و ملتهب از شور و شر جوانی نیستی.

         اما اگر امروز به من بگویی که:

    -        دیگر به من «شما» نگویید.من همان «تو» را دوست دارم.

    آن وقت چه می شود؟

     

نظرات 12 + ارسال نظر
سجاد دوشنبه 1 مرداد 1386 ساعت 02:47 ق.ظ http://www.chardivari.blogsky.com/

سلام
ممنون که به وبلاگم اومدی و نظر دادی و تعریف کردی.
راستش هنوز زیاد توی قالب وبلاگ ها وارد نیستم. قالب های آماده ی بلاگ اسکای چندان باب میلم نبود؛ سرچ هم کردم ولی چیز دندون گیری گیرم نیومد. خودم هم از قالب به هم ریخته ی وبلاگم دل خوشی ندارم. تا چی پیش آید ...

در ضمن خوندن مطالب بلاگت واقعا لذت بخش بود ...

شاد باشی

شهریار کوچولو دوشنبه 1 مرداد 1386 ساعت 04:43 ق.ظ http://www.lotoos.blogsky.com

دلیل رفتنم را از مرغان مهاجر جویا شو چون آنان نیک بدانند که هنگام خزان شمالگان را جایی برای بقا نیست.
مرا تاب و توان سردی دستانت نبود.
میترسیدم پس از سالها انتظار به هنگام دیدار مجدد از من موجود منجمدی باقی مانده باشد و فکر اینکه گرمای آغوشم را نثار دستانت و نه تو کنم مرا وادار به رفتن کرد.
آری آسمان نیز خبر از عاقبت داشت و بارید و بارید تا رد پای مرا پاک کند .
نه بخاطر من بلکه به تو می اندیشید که مبادا روزی خود را در پی یافتن کسی که توان تو را نداشت خود را فنا کنی.
------------------------
سلام مرد یخی.
راستشو بخوای این من نیستم که عشقو درک کرده و به اون به نوع دیگه ای متفاوت با دیگران نگاه میکنه.
من سالهاست که عشقو با نقاب شهریار کوچولو میبینم.
خیلی هم سعی کردم که ازش یه چیزایی یاد بگیرم ولی تازه اول راهم ولی اصلا دوست نداشتم وندارم که کارای اونو تقلید بکنم .امیدوارم موفق بشم.
منم خیلی خوشحال میشم که باهم همکاری نزدیک ولی دوستانه ای داشته باشیم ولی راستشو بخوای من تو این حد و اندازه ها نیستم که بتونم با شما همکاری داشته باشم ولی قول میدم که هر کاری که از دستم بر بیاد انجام بدم.
بابت راهنماییتون نسبت به پست ۱۷ تیر هم خیلی ممنونم.اون تیکه رو درست کردم.
بازم ازت بینهایت ممنونم.
دلت شاد مرد یخی

راستشو بخوای من امضا بلد نیستم ولی میتونم از اخترکم یه یادگاری بهت بدم.

یه تیکه از اخترکم
امیدوارم خوشت بیاد:

*

الهام دوشنبه 1 مرداد 1386 ساعت 07:21 ب.ظ http://sofalin.blogsky.com/

عجب متن تامل برانگیزی بود.دو بار خوندمش تا بفهمم ...
...اما توئ خالی از غرور هم زیاد دوامی ندارد...

ری را سه‌شنبه 2 مرداد 1386 ساعت 10:31 ب.ظ http://www.rirayeheshgh.blogsky.com

سلام
زیباست . نوشته جالبی بود.
موفق باشی
بای

امیر چهارشنبه 3 مرداد 1386 ساعت 02:25 ق.ظ http://titanicdeck.blogsky.com

سلام.ممنون از لطف شما.البته می دانم چون ستارگان جاوید نیستم.اما تا زمانی که کشتی ام ته اقیانوس به بقا می اندیشد ادامه می دهم!
پسر یخی

علی چهارشنبه 3 مرداد 1386 ساعت 11:35 ق.ظ http://www.dustdashtan.blogsky.com

سلام دوست عزیز!
عالی بود... خیلی با مفهوم و زیبا... همیشه موفق باشی
یاعلی

الهام چهارشنبه 3 مرداد 1386 ساعت 12:10 ب.ظ http://sofalin.blogsky.com/

سفالین آپ شد با:
آخرین قسمت (نسل سوخته)

الهام جمعه 5 مرداد 1386 ساعت 10:28 ق.ظ http://piadehdarbaran.blogfa.com



سلام دوست خوبم
چقدر نوشته هایی رو که انتخاب می کنی عالین
از توی نت سرچ می کنی یا کتاباشون رو داری و می خونی؟
اگه می شه چند تا کتاب خوب بهم معرفی کن
من به مناسبت روز پدر اپم دوست داشتی بیا پیشم
لبت پر خنده دلت شاد باد:الهام

الهام جمعه 5 مرداد 1386 ساعت 06:36 ب.ظ

کجایی؟

پسر یخی شنبه 6 مرداد 1386 ساعت 04:06 ب.ظ http://titanicdeck.blogsky.com

سلام.میلاد با سعادت مولود کعبه حضرت امیرالمومنین علی (ع) را به شما تبریک عرض می کنم.

خدائی سه‌شنبه 9 مرداد 1386 ساعت 03:58 ب.ظ http://khodaei.blogsky.com

سلام دوست عزیز

پیغام شما :
مرد یخی


لیلی زیر درخت انار نشست. درخت انار عاشق شد.گل داد سرخ سرخ. گلها انار شد داغ داغ.هر اناری هزار تا دانه داشت. دانه ها عاشق بودند.دانه ها توی انار جا نمی شدند. انار کوچک بود.دانه ها ترکیدند.انار ترک برداشت. خون انار روی دست لیلی چکید. لیلی انار ترک خورده را از شاخه چید.مجنون به لیلی اش رسید. خدا گفت : راز رسیدن فقط همین بود. کافی است انار دلت ترک بخورد
----------------------
سلام.
نیومدم نظر بدم که لطفا یه قالب!نیومدم نظر بدم که بگم قالبم پس چی شد؟! فقط خواستم بهت بگم،همشهری گلم که هیچ وقت از تلاش و زندگی خسته نمی شی؛دلت شاد.


امضا:مرد یخی



در پاسخ باید عرض کنم که از لطف شما سپاسگذارم...ممنون که به یادم هستی...بسیار خوشحال شدم
موفق باشید


قالبهای رایگان بلاگ اسکای
http://khodaeitemplate.blogsky.com

الهام پنج‌شنبه 11 مرداد 1386 ساعت 12:37 ق.ظ http://sofalin.blogsky.com/

سلام...امیدوارم هر جا که باشی سلامت باشی...خیلی وقته که نیستی.
اما باز هم خبرت میکنم.
سفالین بروزست با برداشت آزاد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد